כל אזרח בישראל רשאי להיות בעל עסק עצמאי בדיוק כמו שהוא רשאי לפתוח חברה בע”מ. פעמים רבות עצמאים מתלבטים אם כדאי להם לבצע מעבר מעוסק עצמאי לחברה בע”מ. התשובה לשאלה: מתי כדאי לפתוח חברה בע”מ? היא תשובה בעלת רבדים שונים. אין כאן למעשה מצב אבסולוטי של כדאיות או חוסר כדאיות. קיימים יתרונות שונים וחסרונות שונים לכל עסק ולכל אדם, ומה שיש לעשות הוא לבחון את המצב הקיים, את השאיפות העתידיות, את אופי העסק ולהתייעץ עם אנשי מקצוע שיוכלו לעזור בתהליך קבלת ההחלטות.

מהי חברה בע”מ

חברה בע”מ היא ישות משפטית לכל דבר, שמחליפה הלכה למעשה את האדם העצמאי או קבוצת אנשים (שותפים) המפעיל/מפעילים עסק כלשהו. מי שנותן את הדין היא החברה, ולא אדם מסוים – החברה עצמה היא האחראית על פי חוק לכל דבר ועניין. בעל או בעלי המניות הם בעלי העסק ובאם הם עובדים בה, קרוב לוודאי שהם יקבלו תלוש משכורת בדומה לכל עובד שכיר אחר.

מתי כדאי לפתוח חברה בע”מ?

תכנון מס ויתרון במס

שיעורי מס הכנסה על הפרט, שכיר או עצמאי, הם מדורגים ומגיעים לרמה של כ- 50%.

לעומת זאת, מס החברות בישראל עומד היום על 23% מס בלבד. אך יש לקחת בחשבון שבאם בעל המניות מושך דיבידנד יש צורך בתשלום מס של 30%, כך שסך המס מגיע גם לכ – 50%.

היתרון בחברה טמון ביכולת הגמישות בקבלת ההחלטות. בעל המניות יכול במקום למשוך את הרווחים להשקיע אותם בחברה בכל פעם מחדש – למען הצרכים השוטפים שלה ולמען פיתוח עסקי, ובכך להימנע מרמת המס הגבוהה.

תכנון המס מחייב בדיקה ומחשבה מקיפה במספר מישורים, ותלויה בנתוני העסק, בצרכיו העסקיים ובדרישות האישיות של בעלי המניות.

אחריות משפטית

עוסק עצמאי חייב ואחראי בפני החוק לכל דבר ועניין – הוא ורק הוא. לעומת זאת, כשמדובר בחברה בע”מ, החברה היא למעשה ישות משפטית שניתן לתבוע, ובעלי המניות מוגנים באופן יחסי, כי אחריותם לחברה מוגבלת להשקעתם. אם העסק מתמודד עם סיכונים גבוהים, כדאי לו לשקול מעבר מעוסק עצמאי לחברה בע”מ. לא תמיד זה אפשרי – קיימים סוגים שונים של מקצועות, כגון מקצועות חופשיים, שמסיבות אתיות לא ניתן להגביל את האחריות של העוסקים בהם לגובה אחריות החברה בע”מ. אם תחום העיסוק שלכם מאפשר לכם להירשם כחברה בע”מ, והעסק טומן בחובו סיכונים גבוהים לבעליו, מומלץ לשקול מעבר מעוסק עצמאי לחברה בע”מ.

תדמית

תדמית כחברה היא תמיד עדיפה על תדמית כעוסק עצמאי. חברה תיצור רושם יותר מקצועי, יותר מנוסה, יותר רחב ויותר מרשים בפני לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים.

אנחנו ב-“צנגוט באומר מור – רואי חשבון” נשמח לעמוד לרשותכם במידה ואתם מתלבטים בדבר מעבר מעוסק עצמאי לחברה בע”מ או בכל עניין אחר. ניתן לפנות אלינו לייעוץ מעמיק וליווי לכל אורך הפעילות העסקית של העסק או החברה.

צור קשר